Co najczęściej psuje się w rowerach elektrycznych?

Kupując nowy rower z napędem elektrycznym, rzadko kiedy zastanawiamy się nad jego awaryjnością. Tymczasem jak każde urządzenie elektroniczne, zwłaszcza przy silnym uderzeniu, na przykład wówczas, gdy rower się przewróci, może się dość łatwo zepsuć. Uszkodzeniu może ulec drobny element, na przykład czujnik Halla, co może być konsekwencją przeciążenia i przegrzania silnika, stojan, sterownik lub bateria. Niestety naprawa tych ostatnich elementów zwykle wymaga wizyty w serwisie.

Prawidłowa diagnostyka

Bez doświadczenia i odpowiedniej wiedzy samodzielne zdiagnozowanie usterki nigdy nie jest łatwe. Można podejść do problemu kreatywnie i spróbować wymieniać elementy, które dość często się psują. Dobrym przykładem takiego podzespołu są czujniki Halla instalowane w wielu modelach silników bezszczotkowych, a niekiedy również w manetkach – w wielu sytuacjach przyczyną braku napędu nie jest uszkodzenie silnika czy sterownika, ale właśnie banalna awaria manetki. Na szczęście czujnik Halla kosztuje zaledwie kilka, maksymalnie kilkanaście złotych i przy odrobinie wprawy można spróbować wymienić go we własnym zakresie. W przypadku silników zwykle wyposażone są one w kilka czujników i przy diagnostyce warto sprawdzić każdy z nich z osobna, ewentualnie wymienić wszystkie na nowe i przekonać się, czy to pomogło.

Naprawa samodzielna i w serwisie

Samodzielne ustalenie przyczyny awarii elektrycznego roweru nigdy nie jest proste, zwłaszcza jeśli napęd przestał reagować po silnym uderzeniu o twardą powierzchnię (po wywrotce). Gdy mamy świadomość, że mogliśmy doprowadzić do przegrzania napędu, wówczas warto iść tropem czujników Halla. To tani element, który możemy spróbować wymienić samodzielnie. Niestety w innych przypadkach najrozsądniejszą decyzją będzie oddanie roweru do serwisu. Ostatecznie uszkodzeniu mógł ulec nie tylko czujnik Halla, ale cały stojan. Odmówić posłuszeństwa mógł sam sterownik, a nawet bateria. Rowery elektryczne zawsze warto powierzać specjalistom, najlepiej zaufanym serwisom, które mają doświadczenie w obsłudze tego typu pojazdów. Doświadczony serwis, zamiast zalecać wymianę całego elementu, na przykład silnika, powinien go zwyczajnie naprawić.

W przypadku bezszczotkowych silników elektrycznych wyposażonych w czujniki Halla to właśnie ten element najczęściej ulega awariom, zwłaszcza gdy właściciel roweru ma tendencję do przegrzewania napędu. Wielu serwisantów diagnostykę uszkodzonego roweru elektrycznego zaczyna właśnie od sprawdzenia tego elementu. Oczywiście wcześniej sprawdza się wizualnie, czy silnik nie został zalany lub nie przetarły się jakieś przewody. W dalszym etapie sprawdza się sterownik.